een onbewoond eiland

basisschool de Harp

Max Colonne (Drama) en Fae Felis (Performance)

De boot ligt aan wal, we hebben een lange reis voor de boeg. Neem mee wie je niet kan achterlaten, al wat onnodig is blijft. Verder dan het oog rijkt, voorbij het uitgestrekte water, ligt een eiland vol mogelijkheden.

Vaar mee met Max en Fae naar een onbewoond eiland waar alle regels overboord gaan. Stel jezelf de vraag wat mee moet en waar je zonder kan. Begin opnieuw, maar hoe?

Aan de hand van enkele vragen schets je eerst je nieuwe thuis. Welke planten wil je er? Welke feestdagen? Maar ook, wat doe je als er iemand triest is? Hoe dragen jullie zorg voor elkaar? Wat doe je als iemand een misdaad pleegt?

Beeld je daarna in hoe het eiland eruit zou kunnen zien. Waar begin je te bouwen? Wat wil je bouwen? Maak je ook een volkslied? Met welke geluiden bouw je zoiets? Laat horen hoe die samen klinken.

Bouw ook aan jezelf. Beeld je jezelf in zoals je je zou willen zien. Zoals je bent, een beter versie van jezelf of een volledig nieuwe versie. Jij beslist. Kun je laten zien hoe dat eruit ziet, hoe jij er hier uitziet? Daag jezelf uit. Onderzoek de grenzen van het mogelijke en het voor de hand liggende.

Bouw nu zelf een ritueel op. Maak bewegingen vanuit je wensen, wat je wilt, wat je hoopt te krijgen. Voer ze uit, en voer ze samen uit. Maak samen iets nieuws. Maak samen iets beter.

De maatschappij laten we achter, de regels laten we achter, het gekende laten we achter.
We beginnen samen opnieuw.

De leerlingen van de 4de leefgroep uit Freinetschool De Harp deden het je al voor, en wat een eiland zij creƫerden hou je bijna niet voor mogelijk.

Nu jij, hoe ziet het jouwe eruit?