De wilde robot

Freinetschool het Prisma 1e graad

Sien Rylant (Modeontwerper) en Dries Serpentier (Gitaar) laten de kinderen kennismaken met Robot Ros, een lieve, speelse en nieuwsgierige robot.  

Robot Ros leeft in de stad waar ze zich thuis voelt. Maar Ros heeft een grote droom: ze gaat de wijde natuur in, op ontdekking. Ze gaat op zoek naar allerlei kleuren, texturen en geluiden. Na een erg lange tocht valt ze in een heel diepe slaap. Als ze ontwaakt weet ze niet meer waar ze is. Ze is vergeten hoe alles voelde. Ze is de kleuren die ze zo graag wou zien vergeten. Ze is vergeten hoe alles klinkt. De kinderen zullen Robot Ros dus alles opnieuw moeten aanleren. Maar kunnen zij dat wel? Zijn hun zintuigen nog scherp genoeg? 

Samen met de kinderen laten we Ros de kleuren van de natuur zien door te schilderen en hameren met en op bloemblaadjes. We benadrukken de subtiliteit van de handeling, bloemen zijn tere wezens. Verder gaan we op zoek naar allerlei texturen, zowel van de blaadjes van de bloemen, als van texturen die we vinden om ons heen. Deze verkennen we zowel binnen als buiten. We maken deze visueel door de frottage techniek. De kinderen gebruiken hun resultaten om delen te zoeken die kunnen gebruikt worden als deel van de robot; benen, hoofd, romp en armen. Beetje bij beetje komt de robot organisch tot leven. Aan de hand van een grote collage stellen ze hun eigen robot samen. Daarna gaan we samen met hen op zoek naar welke geluiden de delen van de robot zouden maken. Dit doen we aan de hand van close miking. Ook hier zoomen we in op het detail van geluid, niet het grote lawaai. 

Met deze workshop verkennen en verfijnen de kinderen hun zintuigen; de tastzin, het gehoor en het gezichtsvermogen.