een onbewoond eiland

basisschool de Sterre-spits 3e Graad

Paulien De Hornois (Illustratie), Reinert Creve (Piano), Sebastiaan Eggermont (Drama)en Wannes De Neve (Gitaar)

Stel je voor dat je door de lucht valt. Overal om je heen komen wolken voorbij, en de wind fluit in je oren. Plotseling, in een vlaag van licht, breek je door in een heldere blauwe lucht en zie je, ver beneden, de omtrek van een eiland. Zeeslagen aan de kust, rookpluimen van een mopperige vulkaan, een bos bedekt alles met dik groen gebladerte. Dit is jouw bestemming.

Je trekt hard aan het handvat dat je in je hand hebt. Er is een scherpe ruk en je vertraagt. Als je omhoog kijkt, zie je de brede zijden doek van een parachute boven je. Hoger, onzichtbaar tussen de wolken, is een vliegtuig. Je kunt zijn motoren horen zoemen als het oeverloos is en in de verte wegvliegt.

Je kijkt weer naar beneden. Het eiland groeit nu dichterbij en je begint de kust te scannen, op zoek naar een kleine strook zand die als landingsplaats zal fungeren.   Je ziet er een. Als je de koorden aanpast die je afdaling controleren, draai je in een langzame boog en vlieg je naar je bestemming. Vlak voordat je landt, als het strand je tegemoet komt, trek je weer hard aan de koorden van je parachute zodat je zachtjes naar het strand kunt glijden.

Je kijkt weer omhoog, en overal om je heen zijn er de dalende figuren van je kameraden, die andere leden van je team, die hier ook zijn gekomen om het donkere binnenland van dit vreemde en onbekende eiland te verkennen.

De kinderen gaan hun eigen wezen ontwerpen. Dit kan een mensachtige zijn, een dier, iets mythisch of een combinatie van dit alles. De opdracht bij Wannes en Reinert gaat hun verbeelding hiervoor al prikkelen en al enig idee geven over hun wezen. Bij het gedeelte beeld gaan we hier verder over praten a.d.h.v. een formulier. Hierdoor kunnen ze al gerichter gaan werken.

Vervolgens gaan ze doorheen de collectie van botten zoeken naar die dat het beste passen voor hun wezen (Paulien). Deze gaan ze samenstellen op een groot blad. Ze nemen hun tijd om uit te zoeken hoe de botten best liggen en bespreken dit in groep. Eens ze een constructie hebben gemaakt waar ze blij mee zijn gaan ze hier een omtrek van maken.
De omtrek is een leidraad om hun wezen verder uit te tekenen. Ze kunnen dan de details en textuur gaan aanbrengen die het wezen tot leven brengen.

Sebastiaan laat twee wetenschappers het dood skelet van een uitgestorven dier weer tot leven wekken. Je hoort gemeen gelach, bliksem en donder.

Sterke eindfase: de kinderen spelen hun creaties uit in een toneel. Drama, beeldende kunst en muziek werken goed samen in deze geslaagde domeinoverschreidende workshop.