de wedstrijd der goden

basisschool de Harp

Vincent Van Driessche (animatiefilm), Jente Vanderrusten (Jazz drums), Flor-Jan Pauwels (Jazz saxofoon)

Lang geleden leefde er een rijke koning Midas, die alleen maar rijker wou worden. Hij smeekte de God Apollo, die hem de kracht gaf om alles wat hij aanraakte in goud te veranderen. Maar de zege bleek een vloek te zijn, wanneer hij zijn eigen dochter in goud veranderde. Dus in zijn wanhoop smeekte hij opnieuw tot de goden en de kwam van de halfgod Pan. Pan wou Midas enkel helpen als hij jury wou zijn in een muziekwedstrijd tussen Hem en Apollo. Op de dag van de wedstrijd speelden beide goden zeer mooi en Midas, de lafaard die hij is, kon niet beslissen. Hij riep beide tot winnaar uit. Dit viel niet in goede aarde bij de twee goden en ze vervloekten hem tot het leven met ezelsoren. Hoe gaat het verhaal verder? De kinderen van de klas van Kristof verzinnen zelf het einde.

We starten de ochtend met een theatervoorstelling van schimmen, poppen en live-muziek, waarin  het verhaal van koning Midas verteld werd door Vincent. De kinderen luisterden heel aandachtig naar zowel muziek als verhaal, en ze waren onder de indruk van de levensgrote pop die Koning Midas voorstelde. Het verhaal werd ondersteund met live-muziek, gebracht door Flor-Jan en Jente.

Na de voorstelling werden de leerlingen opgedeeld in vijf groepen met elk hun eigen symbool en konden ze beginnen aan het zoeken naar een einde voor het verhaal. Dit deden ze aan de hand van een tekening, die ze samen moesten maken. Zo werden ze uitgedaagd om samen te werken en tot een creatief eindresultaat te komen. De tekeningen varieerden van stripverhalen tot volledige illustraties.

Na de pauze gingen de kinderen terug in groepjes aan de slag om hun einde van het verhaal te performen met de hulp van instrumentjes en het uitbeelden van het verhaal. Hiervoor werkten we in een doorschuifsysteem waar de kinderen een sessie over voordracht en acteren kregen van Vincent en een sessie over muziek en body percussion van Jente en Flor-Jan.

Na deze sessies werkten ze samen in hun groepjes naar een afgewerkt geheel waarin de tekening, voordracht, uitbeelden, body percussion en muziek een plaats kregen. Als ze hun voorstellingen klaar hadden, werden deze gepresenteerd voor de klas.