‘Aliens’

basisschool de Harp

Tore Snauwaert (basgitaar), Louis Keersmaekers-Michiels (animatie) en Anthe Huybrechts (piano).

We zijn de workshop begonnen met de donkere sfeer van de muziek en onze brainstormsessie over “hoe zien aliens eruit?”. Typische voorbeelden en ook unieke ideeën komen voorbij gewaaid, met de nadruk op het feit dat alles mag en niets moet. Het wegcijferen van conventies rond wat een ‘alien’ hoort te zijn had bij enkele kinderen meteen gehoor gekregen. Met deze input lieten we hen rondneuzen tussen de afbeeldingen en instrumentjes die we verzamelden en verspreid hadden over de tafels. Na een kort videofragment zijn we begonnen aan de muzikale workshop.

Geluiden maken met de stem was een groot succes, de kinderen deden actief mee. Nadien mochten ze hetzelfde doen maar dan met instrumenten. Eerst in groep, nadien in duo waarin ze moesten overleggen hoe hun aliens eruit zien, hoe ze bewegen en hoe ze zouden klinken. Ze klinken hetzelfde maar kunnen er anders uitzien. Leuke en vooral originele ideeën kwam hier naar boven.

Vlak voor de pauze kregen de leerlingen een uitleg hoe ze daarna hun visuele alien gingen maken aan de hand van ‘stencils’. De kinderen verzamelden alvast het materiaal en vervolgens kregen de leerlingen een korte uitleg over technische factoren. Nadien gingen ze rustig terug aan het werk. Ondertussen gingen de duo’s, gemaakt in de voormiddag, om de beurt bij Tore langs om hun geluid op te nemen. Die korte geluidsfragmentjes bestaan uit een mix van de instrumentjes die we mee hadden gebracht, hun stem en/of lichaamsgeluiden en de vooraf-opgenomen samples in de SPDSX (een ware ‘magic box’). Dit ging door in een heuse studio zichtbaar vanuit het leslokaal.

Binnen de tijd werden de visuele aliens met bijhorende geluiden afgerond, en de resultaten van zowel de stencils als de geluidsopnames waren zeer interessant en uiteenlopend. We rondden de workshop af door de duo’s om de buurt hun stencils te laten zien, hen te laten vertellen wat er zo speciaal aan was en tenslotte het geluidje dat ze maakten te laten horen, terwijl ze opnieuw verwoordden hoe ze tot dit geluid gekomen waren.